BLOG

FASHION IS NOT A CRIME

Midden juni keek ik hem recht in de ogen. Of ik zat toch slechts 2 rijen achter hem en kon hem bijna aanraken als ik wou, maar dat had misschien wat vreemd geweest. Dries Van Noten. Die grote meneer was uiteraard ook aanwezig op de afstudeershow SHOW2015 van het Fashion Department van the Royal Academy of Fine Arts (Artesis Plantijn Antwerpen). De modeshow vond plaats in de driebeukige evenementenzaal van de WDT-Loods in Park Spoor Noord. Toevallig een ontwerp van mijn huidige werkgever Verdickt & Verdickt Architecten, maar ook objectief gezien de ideale locatie voor dit schouwspel. De modellen liepen afwisselend over 2 catwalken in de 2 buitenste traveeën. De toeschouwers, die steeds aan beide zijden van de beuk zaten, hadden door die spreiding een ideaal zicht op het gangpad. Achter de schermen bleek die enorme afstand blijkbaar iets hectischer te zijn, maar het publiek merkte hier niets van.

Modemuseum Antwerpen MJVH

Ik wil het hier echter niet hebben over de indrukwekkende afstudeershow (wij zagen onszelf trouwens al met maquettes paraderen), maar wel over de overzichtstentoonstelling Inspirations van Dries Van Noten in het Modemuseum Antwerpen. Maar waarom schrijf ik een post over mode terwijl ik mij op architectuur wil richten?

De eerste reden is omdat ik door deze tentoonstelling eindelijk de tijd heb gevonden om de Modenatie te bezoeken. Een ontwerp van Marie-José Van Hee, een dame die in de Belgische architectuurwereld dezelfde faam geniet als Dries Van Noten in de Belgische modewereld. Door de lessen Architectuurtheorie van André Loeckx in het 1e jaar Architectuur leerde ik haar werk kennen en sprak het me meteen aan door haar pure en tijdloze architectuur. Vorig jaar zag ik haar nog vol passie spreken over haar werk tijdens een lezing georganiseerd door AR-TUR. De hoogste tijd dus om eindelijk een bezoekje te brengen aan dit indrukwekkende hoekpand in de Nationalestraat.

“Het vertrekpunt van een collectie kan erg letterlijk zijn of abstract: een schilderij, een kleur, een gedachte, een gebaar, een geur, een bloem, alles is mogelijk. Wat belangrijk is, is de weg die je aflegt vanaf dat eerste moment van inspiratie tot de eindbestemming, de collectie.” (Dries Van Noten)

Kurt Cobain inspiratie

Een tweede motief om hier een architectuurartikel aan te wijden, is het feit dat de tentoonstelling niet enkel over mode an sich gaat, maar vooral ook de inspiratiebronnen blootlegt van de ontwerper. Architecten kennen het maar al te goed. Een passage in een boek, een patroon van een cadeaupapier, een verhaal uit de lokale geschiedenis, … Iets onverwacht kan voldoende zijn om uit te groeien tot een sterk architecturaal concept. Deze tentoonstelling toont dus niet enkel kleding. Een schilderij van Pablo Picasso, Mark Rothko of Cy Twombly staat mooi opgesteld naast Dries’ ontwerpen. Net zoals de chansons van Serge Gainsbourg of de harde klanken van Kurt Cobain hem konden triggeren en de basis van een collectie vormden.

Dries Van Noten

Wat meteen opvalt als je de expositieruimte binnenkomt, is dat het er erg donker is. Dit blijkt symbool te staan voor het feit dat Dries Van Noten de bezoeker in zijn hoofd wil laten kijken en wil tonen hoe hij tot een bepaalde collectie is gekomen. Eerst loop je door een gang met een collage van allerlei woorden en beelden uit de tijd dat hij is afgestudeerd en waar het dus allemaal mee begon voor hem. De verdere tentoonstelling is opgedeeld in verschillende thema’s, dit maakt het makkelijker begrijpbaar voor de bezoeker. Ik sloot aan bij een rondleiding om wat meer te weten te komen over de inhoud van de thema’s. Had ik dit niet gedaan, was het mij toch niet helemaal duidelijk geweest.

Dries Van Noten

De verschillende thema’s variëren bijvoorbeeld van Butterflies en The Kiss over Punk en Grunge tot Flemish Masters  en Gold. Heel uiteenlopende thema’s waarbij steeds enkele creaties van Dries Van Noten staan naast collecties uit de geschiedenis zoals een kledingstuk van een Mexicaanse stam of een legeruniform, maar evengoed naast een topontwerp van Dior of Balenciaga. Waar de modeontwerper van de Antwerp Six ook duidelijk van houdt, is het gebruik van contrast en vooral van het aftasten van de grens tussen de twee. Wanneer is goud en decoratie bijvoorbeeld rijk en chique, en wanneer gaat teveel goud of ornament dragen net over in goedkoop? Overduidelijk een tentoonstelling waar niet enkel fashionista’s van kunnen smullen, maar een expositie waar ontwerpers in verschillende kunsten nog veel van kunnen leren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *