BLOG

BURNING MAN

Ik moet toegeven dat ik met een aantal vooroordelen naar de lezing van Arne Quinze ging. Ik geef eerlijk toe dat ik niet zo hou van zijn pretentie en hoogmoed. Ook wat ik al over hem gelezen heb in Dag Allemaal en consoorten deed geen goed aan mijn vooringenomenheid rond deze persoon. Maar met een open blik probeerde ik mij toch in te leven in zijn gedachtegang.

De lezing had de titel Cityview en werd in het najaar van 2015 georganiseerd door het NAV, de Vlaamse Architectenorganisatie. Bij aanvang van de lezing leken mijn vooroordelen helaas enkel bevestigd te worden. Meneer Quinze dronk geen glas water tijdens de lezing, maar nam gewoon slokjes van de fles. In de echte kunstobjecten zoals zijn “satellieten” kon ik mij niet vinden, maar zijn enthousiasme rond kunst in de openbare ruimte kon mijn verbeelding wel prikkelen.

De projecten die ik al met eigen ogen had gezien, waren de gestapelde containers “North West Falls” op Rock Werchter. Maar daar werd ik echter niet door weggeblazen.  Een maand later gebeurde dat wel op Tomorrowland, en niet alleen door de beats, maar door de brug “One World” in Boom. De grootte, de constructie en vooral de uitgefreesde boodschappen spraken me erg aan.

© Arne Quinze - One World

© Arne Quinze – One World

Quinze wil uiteraard niet enkel kunst op festivals brengen, hij wilt van de stad een openluchtmuseum maken. Grote ambities, maar ze lijken wel te werken. Volgens hem gebeurt cultuur te vaak binnen 4 muren, zoals bijvoorbeeld in een museum of een theater. Hij wil het begrip kunst opentrekken en bereikbaar maken voor iedereen. “Ik wil ontmoetingsplekken creëren”, vertelt hij. Een kunstwerk is voor hem pas geslaagd als mensen erbij en erover beginnen te praten met elkaar.

En gepraat wordt er over zijn objecten. Al kan dat ook negatief zijn. Op voorhand vroeg ik mij af of hij iets ging vertellen over het ingestorte kunstwerk “The Passenger” voor Mons als Culturele Hoofdstad van Europa. Quinze heeft geen gêne, hij vertelt hoe hij op kerstavond meteen naar Bergen is gereden om te zien wat er gebeurde. Ook al werd achteraf duidelijk dat er een automobilist tegen de constructie is gereden, hij stond erop om het kunstwerk zelf terug op te bouwen.

© Arne Quinze - The Passenger

© Arne Quinze – The Passenger

Ook op zijn werk “Rock Strangers” op de dijk van Oostende kwam bakken kritiek. Hij wou een gevoel oproepen dat er plots in je eigen tuin een vreemd object staat en vooral hoe je er dan mee omgaat. Ben je nieuwsgierig? Eerder argwanend? Of vind je het interessant? De Oostendenaars konden er duidelijk niet om lachen, al vond ik persoonlijk zelf wel indrukwekkend. Quinze denkt dat hoe welvarender een land is, hoe minder flexibel de mensen zijn.

Buiten Europa is hij ook aan de slag en wordt zijn werk wél steeds met groot enthousiasme onthaald. In de Nevada woestijn (USA) was hij bijvoorbeeld uitgenodigd om een sculptuur te maken voor het “Burning Man Festival”. Zeven dagen lang werd er feestgevierd onder de structuur, maar het hoogtepunt van het festival is vreemd genoeg de verbranding van de constructie zelf. Ook in Brazilië, China en Mexico hebben ze al kennisgemaakt met Quinzes werk.

© Arne Quinze - Rock Strangers (New York)

© Arne Quinze – Rock Strangers (New York)

Het verhaal over zijn projecten werd doorweefd met persoonlijke anekdotes zoals deurwaarders die zijn adres in zijn beginperiode maar al te goed kenden. Nu lijkt het hem voor de wind te gaan, maar hoge bomen vangen helaas veel wind. Bij elk project dat Arne Quinze opstart, staan de tegenstanders al klaar. Maar ondanks mijn oorspronkelijke vooroordelen heeft deze lichtelijk narcistische, verwaande en arrogante kunstenaar er een fan bij en geloof ik oprecht in zijn kunstwerken in de openbare ruimte. So Arne, what’s next?

1 Comments

  1. Lief

    Haha, ik heb/had ongeveer hetzelfde (voor)oordeel over AQ 🙂 Wel fijn om te lezen dat hij in het debat over kunst in de openbare ruimte oprecht is en zinvolle dingen naar buiten brengt. Grtz, L.

Laat een reactie achter op Lief Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *